مجموع نظرات: ۰
جمعه ۱۰ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۵:۵۷
۰ نفر

بشر ابتدا شمارش را با انگشتان دست و پا انجام می‌داد و بدین ترتیب بعدها واحدهای اندازه‌گیری مانند وجب و قدم به وجود آمد.

در واقع سیستم دهدهی امروز که برای بیان کمیت‌ها به کار می‌رود از بکار بردن انگشتان دست برای شمارش ناشی شده است . قدیمی‌ترین دستگاهی که برای شمارش و انجام محاسبات عددی به کار می‌رفت، چرتکه بود که حدود 610 سال قبل از میلاد در خاور دور ساخته شد.

در سال  1642  نیز پاسکال، اولین نوع ماشین حساب را تهیه کرد که نوع اولیه آن فقط عمل‌های جمع و تفریق را انجام می‌داد و بعدها توسط دانشمندان دیگری تکمیل شد و عمل ضرب و تقسیم را نیزممکن ساخت.

از سوی دیگر سال‌هاست که موضوع استفاده از ماشین‌حساب برای دانش آموزان ایرانی همواره یک مساله بحث برانگیز بوده است.

خیلی از پدر و مادر‌ها معتقدند این وسیله موجب می شود ذهن فرزندانشان در انجام عملیات ریاضی پرورش نیابد اما در مقابل در بسیاری از کشور‌ها از همان دوران کودکی استفاده از ماشین‌حساب به دانش‌آموزان آموزش داده می شود و آنها می‌توانند حتی در جلسه‌های امتحانی نیز از این وسیله استفاده کنند.

البته هنوز هم معلوم نیست که بالاخره استفاده از ماشین حساب برای  دانش‌آموزان مفید است یا خیر!

امروزه با توجه به اهمیت زمان، کمتر کسی برای انجام عملیات محاسباتی از روش ذهنی استفاده می‌کند و علاوه بر ادارات، شرکت‌ها ،بانک‌ها و...، این وسیله روی میز کارخانه‌ها هم دیده‌می شود.

هر چند با آمدن کامپیوتر در واقع ماشین‌حساب‌ها هم در کامپیوتر ادغام شده‌اند اما این به معنی کاهش استفاده از ماشین‌حساب نیست‌‌ بلکه تنها شکل استفاده از آن تغییر کرده است.

در حال حاضر انواع ماشین حساب از رومیزی و جیبی گرفته تا علمی و مهندسی در بازار موجود است که انواع پیشرفته آن علاوه بر محاسبات پیچیده قادر به رسم نمودار و چاپ محاسبات نیز هستند.

به هر حال همانگونه که این روزها برخی از افراد نمی‌توانند یک روز زندگی بدون تلفن همراه را تصور کنند، امکان حیات بسیاری از مشاغل نیز بدون وجود ماشین حساب متصور نیست.

کد خبر 53615

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز